Wiedza

MUDRY

Na dłoniach znajduje się wiele punktów przepływu energii ożywiającej nasz organizm. Dziś wiele osób przekonało się, że pewne pozycje rąk i palców usprawniają działanie organizmu, szybko regenerują siły, a jednocześnie przynoszą zapał, radość i pewność siebie.

Joga dłoni – czyli tzw. mudry – może okazać się bardzo pomocna w naszej pracy, gdyż w szybki i zupełnie bezpieczny sposób pozwoli uwolnić się od stresu i jego skutków, poprawi samopoczucie oraz ułatwi zapamiętywanie i koncentrację.

Na prawidłowe stosowanie wybranej mudry wystarczy nam od 1 do 3 kwadransów dziennie. W tym czasie możemy spacerować, słuchać muzyki, podróżować… Podczas wykonania danej mudry swobodnie oddychamy; najlepiej wtedy zwrócić się twarzą ku wschodowi, ale nie jest to bezwzględnie konieczne.

Mamy przyjemność zaprezentować Państwu 5 mudr szczególnie przydatnych dla osób aktywnych zawodowo.

 

MUDRA ZIEMI poprawia stan psychofizyczny organizmu, bardzo dobrze przeciwdziała stresowi. Poprzez stosowanie tej mudry można podnieść własną samoocenę i zaufanie do samego siebie oraz wzmocnić poczucie stabilności i pewności. Ta mudra ułatwia obiektywną ocenę własnej osobowości.

WYKONANIE: łączymy opuszkami palce serdeczne z kciukami, lekko przyciskając je do siebie. Pozostałe palce pozostają swobodnie wyprostowane.

 

MUDRA SŁOŃCA pomaga szybko zwiększyć aktywność i jest szczególnie zalecana w stanach przemęczenia.

WYKONANIE: prawa dłoń – kciuk i mały palec stykają się opuszkami, pozostałe palce są wyprostowane. Lewa dłoń – kciuk i palec wskazujący stykają się opuszkami, pozostałe palce są wyprostowane.

 

MUDRA GARUDA jest zalecana w stanach wyczerpania. Wpływa bardzo energetyzująco na cały organizm, a przy tym harmonizuje energię prawej i lewej strony ciała. Jest skuteczna w łagodzeniu wahań nastroju.

WYKONANIE: kładziemy na piersiach prawą dłoń, a na nią lewą dłoń. Palce powinny być rozstawione szeroko w jednej płaszczyźnie. Ręce łączymy kciukami, które są o siebie zahaczone. Podczas wykonania tej mudry zalecane są głębokie, spokojne oddechy.

 

MUDRA KALESVARA zwiększa zdolność koncentracji i poprawia pamięć. Działa uspokajająco na myśli i emocje. Zalecana do wykonania przed wystąpieniami publicznymi oraz w trakcie nabywania nowych umiejętności.

WYKONANIE: kciuki i palce środkowe obu dłoni łączymy opuszkami. Pozostałe palce zginamy i łączymy zewnętrznymi stronami paliczków górnych. Tę mudrę zaleca się wykonywać 3 razy dziennie, ale inaczej niż pozostałe – tylko po 4 minuty.

 

MUDRA SCHODY ŚWIĄTYNI NIEBIAŃSKIEJ pomaga nam wyjść z tego, co złe i przygnębiające, zwalcza stany depresyjne. Wykonywanie tej mudry bardzo skutecznie poprawia nastrój, usuwa uczucie smutku i przygnębienia, nawet w bardzo trudnych sytuacjach. Ta mudra pomaga odnaleźć poczucie wolności i bezpieczeństwa.

WYKONANIE: czubki palców lewej ręki zaciśnięte kolejno między czubkami palców prawej ręki, gdzie palce prawej ręki zawsze są pod palcami lewej ręki. Małe palce obu rąk pozostają swobodnie wyprostowane i skierowanie ku górze.

Mudry są jedną z technik hata-jogi, która przynosi harmonię emocji i umysłu oraz wynikającą z niej sprawność całego organizmu.

Zachęcam do korzystania z proponowanych układów i życzę powodzenia!

 

Artykuł został opublikowany w „Roczniku Kontekst HR 2010”.

Katarzyna Sznajder

Katarzyna Sznajder
wróć