O nas

Warto rozmawiać – relacja z pierwszego HR lunch meetingu

Personel i Zarządzanie
2009-07-29

 

Redakcja „Personelu i Zarządzania” oraz firma szkoleniowo-konsultingowa Kontekst HR International Group rozpoczęły cykl spotkań pod hasłem „Kontekst personelu i zarządzania – czas zmian”. Projekt skierowany jest do dyrektorów i menedżerów działów personalnych i dotyczy aktualnych zmian w obszarze HRM oraz sposobów biznesowego wykorzystania obecnej sytuacji rynkowej.

Pierwsze spotkanie odbyło się 27 maja we Wrocławiu. Wzięło w nim udział ponad 30 przedstawicieli największych firm regionu, m.in. Toyoty, KGHM Polska Miedź SA,  WABCO, LG Display, Nokia Siemens Networks Sp. z o.o.

– Kryzys uderzył najbardziej w branżę motoryzacyjną – mówiła Beata Domagała, menedżer HR w Toyota Motor Industries Poland, rozpoczynając swoje wystąpienie – Okazało się, że dla 300 osób nie mamy pracy. Jednak postanowiliśmy, że Toyota zwalniać nie będzie.
Uczestnicy spotkania poznali całą gamę działań, jakie zostały wdrożone w Toyocie. Były to m.in. zapewnienie innej pracy (nie przy produkcji), weryfikacja programów szkoleniowych, transfer pracowników do innych fabryk, urlopy bezpłatne na wniosek pracownika, dzielenie się pracą czy wreszcie program dobrowolnych odejść. O swoich doświadczeniach opowiedziała również Agnieszka Iżuk, dyrektor personalny WABCO Polska, omawiając działania podjęte przez firmę WABCO.

Na kanwie tych dwóch przykładów rozgorzała żywa dyskusja, którą rozpoczął Robert Bokacki, wiceprezes Zarządu Kontekstu HR IG, dość przewrotnym pytaniem: Jest kryzys, czy go nie ma? Rozmowa dotyczyła oczekiwanego wsparcia legislacyjnego, stopnia dojrzałości polskich menedżerów do działania w kryzysie, wykorzystania spowolnienia gospodarczego na działania szkoleniowe i usprawnieniowe, niematerialnego motywowania pracowników.

– Nadszedł czas na sprawdzenie kompetencji naszych menedżerów. Jest to „chrzest”, dzięki któremu – jeśli go przejdą – zdobędą cenne doświadczenia i w przyszłości będą potrafili wcześniej rozpoznawać oznaki nadchodzącego kryzysu. A co za tym idzie – wcześniej reagować – mówiła jedna z uczestniczek spotkania.

Podsumowując debatę Jacek Smura, prezes Kontekst HR, wskazał na konieczność zmiany postrzegania wizerunku działów personalnych. – HR nie powinien być tylko wykonawcą niepopularnych decyzji zarządu. Powinien być strategicznym partnerem, który kreuje trendy, buduje mechanizmy, aby w pełni wykorzystywać potencjał organizacji. I teraz jest dobry czas, żeby się o to upomnieć. Jak nie Wy, to kto? Jak nie teraz, to kiedy? – zapytał na koniec Jacek Smura.

Wszystkie opinie uczestników spotkania były spójne: Warto rozmawiać. Zadbajmy, aby takie okazje pojawiały się częściej.

Uczestnictwo w HR lunch meetingach jest bezpłatne. Organizatorzy zachęcają jednak do finansowego wsparcia Fundacji Świętego Mikołaja, która na każdym spotkaniu prowadzi zbiórkę pieniędzy na swoją bieżącą działalność charytatywną.

Więcej informacji na stronie www.HRlunchmeeting.pl

Katarzyna Konieczna, Redaktor Naczelna miesięcznika „Personel i Zarządzanie”

Artykuł ukazał się w lipcowym wydaniu miesięcznika „Personeli Zarządzanie” (7/2009)