Usługi

Kontekst zarządzania projektami

Zarządzanie projektem to jedna z najbardziej pożądanych umiejętności we współczesnych organizacjach. W świecie pełnym schematów, procedur, instrukcji projekty stają się przestrzenią do niestereotypowego działania, wdrażania usprawnień. Tym samym stały się trwałym elementem nowoczesnych przedsiębiorstw. Przed projektami nie ma ucieczki. A jeżeli przed czymś nie można uciec, trzeba to polubić! A projekty dają się lubić. Chcemy pokazać wam, że w dodatku mogą być pasjonujące.

W naszym KONTEKŚCIE ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI znajdują się między innymi następujące tematy szkoleń i warsztatów:

Zarządzanie projektami

  • Co to jest projekt?
  • 5 aspektów zarządzania projektem,
  • Jak wygląda proces zarządzania projektami?
  • Co to jest cel projektu?
  • Jak formułować cele? (metoda SMART i metoda morfologiczna),
  • Jakimi 5 miernikami można oszacować powodzenie projektu? („na czas”, w ramach budżetu, osiągnięcie celu, zadowolenie klientów i brak strat),
  • Co to są żelazne zasady planowania czynności?
  • Jak szacować optymalny czas trwania czynności?
  • Co to jest diagram Gantta, sieć PERT/CPM? (tabelowe i sieciowe metody planowania czynności),
  • Jak czytać diagram Gantta?
  • Jaką rolę odgrywa otwarta komunikacja w projekcie?
  • W jaki sposób planować zaangażowanie ludzi w projekt? (diagram podziału odpowiedzialności),
  • Co to jest ryzyko w projekcie?
  • Jak identyfikować ryzyko? (kwantyfikatory i mapa ryzyka),
  • Jak wygląda cykl kontroli w projekcie?
  • Co to jest Metoda Kamieni Milowych (MSM)?
  • Kto to są udziałowcy? Dlaczego są nam potrzebni?
  • Jak pozyskiwać zaangażowanie udziałowców? (metoda IKA i mapa udziałowców).

Zarządzanie projektami dla zaawansowanych

Szkolenie może być prowadzone w oparciu o zawodowe projekty planowane przez uczestników lub z wykorzystaniem gier symulacyjnych, np. „DO IT BETTER” (produkcja), „POCZTYLION” (obsługa klienta): Czego lider projektu powinien oczekiwać od sponsora?

  • Jak zabiegać o wsparcie ze strony sponsora projektu?
  • Jaką władzą formalną powinien dysponować lider projektu?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym i z podwykonawcami?
  • Jak negocjować z podwykonawcami?
  • Jak egzekwować wykonanie zadań od wykonawców nie będących formalnymi podwładnymi lidera projektu?
  • Jak czytać i analizować harmonogram i jak wyciągać wnioski operacyjne?
  • Jak podejmować działania korygujące w przypadku opóźnień?
  • Jakiego stylu zarządzania wymaga duża gęstość projektu, czyli wiele zadań realizowanych równolegle?
  • Jak poradzić sobie z problem braku dostępności zasobów?
  • Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
  • Jakie dane są niezbędne, aby skutecznie kontrolować wdrożenie projektu?
  • Jak zbudować system raportowania?
  • Jak zaplanować system obiegu dokumentów w projekcie?
  • Jak zaplanować system obiegu informacji w zespole projektowym i do podwykonawców?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • Jak oszacować ryzyko projektu?
  • Do czego wykorzystać mapę ryzyka?
  • Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?

Zarządzanie i usprawnianie procesów

  • Dlaczego warto usprawniać procesy w firmie?
  • Jak zarządzanie procesami wpływa na jakość dostarczaną klientowi?
  • Jak kreować wizję usprawnień?
  • Jakie są etapy wdrażania usprawnień w procesie?
  • Na których etapach wdrażania usprawnień warto mapować proces?
  • Dlaczego warto opisać procesy w formie map?
  • Jakimi danymi warto dysponować zanim weźmiemy się za mapowanie procesów?
  • Jakie są techniki i zasady mapowania procesów?
  • Kiedy wykorzystać flowchart?
  • Po co wykreślać speedmap?
  • Jak opracować mapę IDEF (Qmap)?
  • Jak wykorzystać mapowanie do analizy stanu faktycznego w procesie?
  • Jak wykorzystać mapowanie do definiowania problemów w procesie?
  • Jak analizować mapy procesów?
  • Jaka jest hierarchia i poziomy analizy?
  • Jak szukać przyczyn źródłowych problemów?
  • Jak definiować rozwiązania problemów?
  • Jak wykorzystać mapowanie jako narzędzie kontroli?

Zarządzanie projektami jako narzędziem usprawniania procesów

Szkolenie prowadzone w oparciu o grę symulacyjną pt. „DO IT BETTER” (produkcja) lub „POCZTYLION” (obsługa klienta).

  • Jakie kryteria powinno spełniać przedsięwzięcie, które rozumiemy jako projekt?
  • Czym zarządzamy w projekcie?
  • Jakie są etapy operacyjnego zarządzania projektem?
  • Jak zdefiniować wizję usprawnień w firmie?
  • Jak zdefiniować cel projektu?
  • Jakimi wskaźnikami mierzyć sukces projektu?
  • Jak wyznaczać zakres projektu?
  • Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
  • Jak zmapować usprawniany proces?
  • Jak identyfikować kluczowe problemy w procesie?
  • Jak definiować przyczyny problemów?
  • Jak szukać najtrafniejszych rozwiązań?
  • Jak planować zakres zadań w projekcie usprawniającym?
  • Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
  • Jak czytać i analizować harmonogram oraz jak wyciągać wnioski operacyjne?
  • Jak oszacować zasoby?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym?
  • Jak opracować diagram podziału odpowiedzialności?
  • Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • Jak oszacować ryzyko projektu?
  • Do czego wykorzystać mapę ryzyka?
  • Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?

Kierowanie zespołem projektowym

  • Na czym polega specyfika pracy zespołu projektowego?
  • Jaki jest podział ról w zespole projektowym?
  • Jak jest rola lidera zespołu projektowego?
  • Jak grupa przekształca się w zespół?
  • Jakie są zasady efektywnej komunikacji w zespole projektowym?
  • Jak podejmować wspólne decyzje w zespole projektowym?
  • Jak wspólnie rozwiązywać problemy w zespole projektowym?
  • Na czym polega specyfika kierowania ludźmi w zespole projektowym?
  • Jak lider wpływa swoimi zachowaniami na uczestników zespołu projektowego?
  • Jak dobierać style kierowania do sytuacji?
  • Jak dostosować styl kierowania do poziomu chęci i kompetencji współpracownika?
  • Jak radzić sobie z demotywacją współpracowników?
  • Jak zastosować „Liderską skrzynkę z narzędziami”?
  • Jak udzielać instruktażu i wydawać polecenia?
  • Jak prowadzić rozmowy konsultacyjne?
  • Jak udzielać wsparcia współpracownikom w rozwiązywaniu problemów?
  • Jak komunikować trudne decyzje?
  • Jak udzielać feedbacku?
  • Jak korygować błędy?
  • Jak delegować zadania i kompetencje?

Zarządzanie projektami jako narzędzie planowania

Szkolenie realizowane w oparciu o projekty zawodowe planowane przez uczestników.

  • Jak jest definicja projektu?
  • Jakie aspekty zarządzania będą wpływać na projekt?
  • Jakie są etapy operacyjnego zarządzania projektem?
  • Od czego zacząć planowanie – wizja projektu?
  • Jak zdefiniować i zapisać cel projektu?
  • Jakie wskaźniki główne i pomocnicze mierzą sukces projektu?
  • Jak wyznaczać zakres projektu?
  • Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
  • Jak planować zakres zadań w projekcie?
  • Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
  • Jak wyznaczyć ścieżkę krytyczną i kamienie milowe?
  • Jak czytać i analizować harmonogram oraz jakie wyciągać wnioski operacyjne?
  • Do czego wykorzystać sieciowe metody planowanie (PERT)?
  • Jak oszacować zasoby?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym i z podwykonawcami?
  • Jak opracować diagram podziału odpowiedzialności?
  • Jaka jest rola sponsora, a jaka lidera zespołu projektowego?
  • Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • Jak oszacować ryzyko projektu?
  • Jakie wnioski można wyciągnąć z analizy mapy ryzyka?
  • Jakimi wskaźnikami kwantyfikować ryzyko operacyjne?
  • Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
  • Kiedy zapobiegać ryzykom, kiedy potrzebujemy planów awaryjnych, a kiedy zrezygnować z wdrożenia?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?
  • Jak przeprowadzić ewaluację projektu?

Zarządzanie ryzykiem operacyjnym projektu

Szkolenie może być prowadzone w oparciu o zawodowe projekty planowane przez uczestników lub z wykorzystaniem gier symulacyjnych, np. „DO IT BETTER” (produkcja), „POCZTYLION” (obsługa klienta).

  • Dlaczego w projekcie nie warto uczyć się na błędach?
  • Co się dzieje, gdy „puchnie” zakres projektu?
  • Dlaczego notorycznie przekraczamy terminy i budżety?
  • Dlaczego zdarza się, że w fazie wdrażania projektu kryzys zarządza nami, a nie my kryzysem?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • W której fazie planowania należy zarządzać ryzykiem?
  • Co musimy wiedzieć o projekcie i jaką mieć dokumentację, aby zidentyfikować wszystkie ryzyka?
  • Jak przewidzieć nieprzewidywalne?
  • Jak opracować mapę ryzyka i jakie wyciągać z niej wnioski?
  • Jak zmierzyć to, co nas zaskoczy?
  • Jakimi wskaźnikami oszacować ryzyka operacyjne w projekcie?
  • Jak definiować strategię zarządzania ryzykiem operacyjnym?
  • Jakie działania zaradcze można podjąć i jak zweryfikować plany operacyjne?
  • Kiedy akceptować ryzyko i jak opracować plany awaryjne?
  • Kiedy musimy redefiniować podstawowe założenia projektu?
  • Kiedy zrezygnować z wdrażania projektu?

Narzędzia zarządzania projektami w pracy zespołów poprawy jakości (Quality Improvement Team)

  • Jak jest rola metody KAIZEN w usprawnianiu współczesnych przedsiębiorstw i zdobywaniu przez nie przewagi konkurencyjnej?
  • Jak tropić MUDĘ (stratę) w procesie?
  • Jakie są rodzaje MUDY?
  • Jak zdefiniować wizję usprawnień w firmie?
  • Jak definiować wskaźniki usprawnienia?
  • Jak zdefiniować cel projektu?
  • Jak wyznaczać zakres projektu usprawniającego?
  • Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
  • Jak zmapować usprawniany proces?
  • Jak identyfikować kluczowe problemy w procesie?
  • Jak definiować przyczyny problemów?
  • Jak szukać najtrafniejszych rozwiązań?
  • Jak planować zakres zadań w projekcie usprawniającym?
  • Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
  • Jak czytać i analizować harmonogram oraz jak wyciągać wnioski operacyjne?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole usprawniającym?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?