Kontekst osobistej efektywności
Dzisiaj do osiągnięcia sukcesu indywidualnego w organizacji nie wystarczą już kompetencje merytoryczne związane z wykonywaniem danego zawodu — formalne wykształcenie, dyplomy, certyfikaty, uprawnienia.
Aby zasłużyć na miano profesjonalisty, niezbędne jest uzupełnienie wiedzy i umiejętności funkcjonalno-technicznych zespołem kompetencji podnoszących osobistą efektywność każdego z nas.
Sztuka profesjonalnej prezentacji i wystąpień publicznych, asertywność, kreatywne myślenie, zarządzanie czasem, prowadzenie efektywnych zebrań są kluczami do sukcesu w każdej organizacji.
Myślenie wizualne, czyli jak narysować innowacyjne rozwiązanie
- Czym jest myślenie wizualne?
- Gdzie w biznesie jest miejsce na rysowanie?
- Dlaczego rysunek działa? Dlaczego warto rysować?
- Jakim typem rysownika jesteś?
- Rozwiązywanie problemów metodą Dana Roama: patrz, zobacz, wyobraź sobie i pokaż.
- Sześć typów problemów: „kto/co”, „ile”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „dlaczego”.
- Reguła <6><6>. Jak zilustrować każdy z typów problemów?
- Sześć sposobów widzenia i sześć sposobów pokazywania.
- SQVID, czyli jakiego rozwiązania szukam?
- Kodeks myślenia wizualnego.
Improwizacje teatralne
- Pięć podstawowych reguł improwizacji teatralnej, które znajdują swoje zastosowanie w pracy zawodowej i życiu prywatnym.
- Techniki rozwijające kreatywność, podzielność uwagi, refleks i koncentrację.
- Techniki samodoskonalenia.
- Komunikacja, w tym aktywne słuchanie.
- Otwartość i zgłaszanie propozycji.
- Radzenie sobie w trudnych i zaskakujących sytuacjach.
Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych
- Co decyduje o skuteczności wystąpień publicznych?
- Jak sprawić, aby nasze wystąpienie zostało wysłuchane, zrozumiane i zaakceptowane?
- Jak zdobyć zaufanie audytorium?
- Jak kreować wizerunek profesjonalisty?
- Jak wykorzystywać niewerbalne i werbalne techniki do pozyskania zaangażowania uczestników prezentacji?
- Jak przygotować profesjonalną prezentację?
- W jaki sposób prezentację dostroić do potrzeb i oczekiwań uczestników?
- Dlaczego prezentacji trzeba nadać logiczną strukturę?
- Jak powinna wyglądać struktura profesjonalnej prezentacji?
- Dlaczego warto wykorzystywać pomoce wizualizacyjne?
- Jak radzić sobie ze stresem i tremą?
- Jak radzić sobie z trudnymi uczestnikami?
- Jak radzić so bie z zadawanymi przez nich pytaniami?
- Jak występować przed audytorium pozytywnym, neutralnym i wrogim?
- Jak dostosować wystąpienie do wielkości audytorium?
Sztuka perswazji
- Co to jest perswazja?
- Jak działa perswazja? Mózg jest kluczem!
- Jaką rolę odgrywa automatyzm w perswazji?
- Co to są żelazne zasady perswazji?
- Czy komunikacja jest niezbędna?
- Jak przebiega proces perswazji?
- Jak trafić do różnych ludzi? (4 typy ludzi – cztery typy perswazji).
- Systemy reprezentacji i co z tego wynika?
- Jakie prawa rządzą perswazją? (9 praw perswazji: rewanżu, kontrastu, sympatii, aureoli, potwierdzania oczekiwań, konsekwencji, limitu, konformizmu, autorytetu).
- Jakich technik warto się nauczyć? (magiczne słowa, sekrety, pomost w przyszłość, perswazyjne wzory językowe).
Kreatywne myślenie
- Co to jest kreatywne myślenie?
- Dlaczego warto kreatywnie myśleć?
- Jaka jest rola kreatywnego myślenia we współczesnym świecie, w firmie, w zespole?
- Jak pracują nasze mózgi i jakie to ma znaczenie w procesie twórczym?
- Co to jest myślenie pionowe i myślenie lateralne?
- Co może stanowić barierę kreatywności?
- Jak zminimalizować przeszkody w twórczym myśleniu?
- W jaki sposób uruchomić proces kreatywnego myślenia?
- Jakie znamy metody ułatwiające poszukiwanie twórczych rozwiązań i nowych pomysłów?
- W jaki sposób możemy rozwijać swoje własne zdolności intelektualne?
- Jak pobudzać zdolności intelektualne zespołu, którym kierujesz?
- Jak podchodzić kreatywnie do rozwiązywania problemów?
Zarządzanie czasem
- Dlaczego w ogóle warto zarządzać czasem?
- Jakich sześć zasad decyduje o skutecznym zarządzaniem własnym czasem?
- Co powoduje bierna postawa wobec własnego czasu?
- Jakie korzyści daje aktywna postawa wobec czasu?
- Jak radzić sobie z wszechobecnymi pochłaniaczami czasu?
- Jak wyznaczać cele?
- Dlaczego należy robić najpierw to, co najważniejsze?
- Jak wyznaczać priorytety?
- Jak skutecznie zaplanować swój czas?
- Jak radzić sobie z presją czasu?
- Jak plan ułatwia życie?
- Dlaczego asertywność jest niezbędna do skutecznego zarządzania własnym czasem?
- W jaki sposób skutecznie odmawiać?
- Jak uzgadniać stanowiska?
- Jak delegować zadania mniej ważne?
- Jak poprowadzić spotkanie tak, by zrealizować cele w jak najkrótszym czasie?
Trening antystresowy
- Co to jest stres?
- Jakie są pozytywne i negatywne objawy stresu?
- Jak powstaje stres?
- Czym są eustres i dystres?
- Jakie są reakcje ludzi na stres?
- Jakie są źródła stresu?
- Jaki jest wpływ osobowości na stres?
- Co to jest koło równowagi?
- Stres a inni ludzie.
- Stres a zarządzanie czasem.
Trening asertywności
- Co to jest asertywność?
- Jakie postawy przyjmujemy w relacjach z innymi ludźmi?
- Dlaczego nie bywamy asertywni?
- Jakie zachowania są kluczem do asertywności?
- Kiedy warto być asertywnym?
- W jaki sposób kształtować postawę asertywną?
- Jak asertywnie radzić sobie z presją i krytyką?
- Jak asertywnie sformułować problem i wyrazić krytykę?
- Jak skutecznie odmawiać?
- Jak komunikować przykre informacje?
- Jak asertywnie stawiać czoło atakowi personalnemu?
- Jak asertywnie stawiać granice?
- Jak skutecznie przekonywać innych?
- Jak wykorzystać techniki perswazyjne?
5S jako metoda utrzymania porządku na stanowisku pracy
- Jakie są zasady skutecznego zarządzania własnym stanowiskiem pracy?
- Co to jest 5S? Metoda aktywnego utrzymywania porządku na stanowisku pracy.
- Dlaczego warto wprowadzić 5S?
- Przejrzyj, czyli jak praktykować seiri.
- Poukładaj, czyli jak praktykować seiton.
- Posprzątaj, czyli jak praktykować seiso.
- Przestrzegaj procedury, czyli jak praktykować seiketsu.
- Pilnuj, czyli jak praktykować shitsuke.
- Jakie są narzędzia oceny (audytu) porządku na stanowisku pracy?