Zarządzanie projektami

Zarządzanie projektami

  • Co to jest projekt?
  • Pięć aspektów zarządzania projektem,
  • Jak wygląda proces zarządzania projektami?
  • Co to jest cel projektu?
  • Jak formułować cele? (metoda SMART i metoda morfologiczna).
  • Jakimi pięcioma miernikami można oszacować powodzenie projektu? (na czas, w ramach budżetu, osiągnięcie celu, zadowolenie klientów i brak strat).
  • Co to są żelazne zasady planowania czynności?
  • Jak szacować optymalny czas trwania czynności?
  • Co to jest diagram Gantta, sieć PERT/CPM? (tabelowe i sieciowe metody planowania czynności).
  • Jak czytać diagram Gantta?
  • Jaką rolę odgrywa otwarta komunikacja w projekcie?
  • W jaki sposób planować zaangażowanie ludzi w projekt? (diagram podziału odpowiedzialności).
  • Co to jest ryzyko w projekcie?
  • Jak identyfikować ryzyko? (kwantyfikatory i mapa ryzyka).
  • Jak wygląda cykl kontroli w projekcie?
  • Na czym polega metoda kamieni milowych (MSM)?
  • Kim są udziałowcy? Dlaczego są nam potrzebni?
  • Jak pozyskiwać zaangażowanie udziałowców? (metoda IKA i mapa udziałowców).
Zarządzanie projektami dla zaawansowanych

Zarządzanie projektami dla zaawansowanych

Szkolenie może być prowadzone w oparciu o zawodowe projekty planowane przez uczestników lub z wykorzystaniem gier symulacyjnych, np. „DO IT BETTER” (produkcja), „POCZTYLION” (obsługa klienta): Czego lider projektu powinien oczekiwać od sponsora?

  • Jak zabiegać o wsparcie sponsora projektu?
  • Jaką władzą formalną powinien dysponować lider projektu?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym i z podwykonawcami?
  • Jak negocjować z podwykonawcami?
  • Jak egzekwować wykonanie zadań od wykonawców nie będących formalnymi podwładnymi lidera projektu?
  • Jak czytać i analizować harmonogram? Jak wyciągać wnioski operacyjne?
  • Jak podejmować działania korygujące w przypadku opóźnień?
  • Jakiego stylu zarządzania wymaga duża gęstość projektu (wiele zadań realizowanych równolegle)?
  • Jak poradzić sobie z problem braku dostępności zasobów?
  • Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
  • Jakie dane są niezbędne, aby skutecznie kontrolować wdrożenie projektu?
  • Jak zbudować system raportowania?
  • Jak zaplanować system obiegu dokumentów w projekcie?
  • Jak zaplanować system obiegu informacji w zespole projektowym i z podwykonawcami?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • Jak oszacować ryzyko projektu?
  • Do czego wykorzystać mapę ryzyka?
  • Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?
Zarządzanie i usprawnianie procesów

Zarządzanie i usprawnianie procesów

  • Dlaczego warto usprawniać procesy w firmie?
  • Jak zarządzanie procesami wpływa na jakość dostarczaną klientowi?
  • Jak kreować wizję usprawnień?
  • Jakie są etapy wdrażania usprawnień w procesie?
  • Na których etapach wdrażania usprawnień warto mapować proces?
  • Dlaczego warto opisać procesy w formie map?
  • Jakimi danymi warto dysponować zanim weźmiemy się za mapowanie procesów?
  • Jakie są techniki i zasady mapowania procesów?
  • Kiedy wykorzystać flowchart?
  • Po co wykreślać speedmap?
  • Jak opracować mapę IDEF (Qmap)?
  • Jak wykorzystać mapowanie do analizy stanu faktycznego w procesie?
  • Jak wykorzystać mapowanie do definiowania problemów w procesie?
  • Jak analizować mapy procesów?
  • Jaka jest hierarchia i poziomy analizy?
  • Jak szukać przyczyn źródłowych problemów?
  • Jak definiować rozwiązania problemów?
  • Jak wykorzystać mapowanie jako narzędzie kontroli?
Zarządzanie projektami jako narzędziem usprawniania procesów

Zarządzanie projektami jako narzędziem usprawniania procesów

Szkolenie prowadzone w oparciu o grę symulacyjną pt. „DO IT BETTER” (produkcja) lub „POCZTYLION” (obsługa klienta).

  • Jakie kryteria powinno spełniać przedsięwzięcie, które rozumiemy jako projekt?
  • Czym zarządzamy w projekcie?
  • Jakie są etapy operacyjnego zarządzania projektem?
  • Jak zdefiniować wizję usprawnień w firmie?
  • Jak zdefiniować cel projektu?
  • Jakimi wskaźnikami mierzyć sukces projektu?
  • Jak wyznaczać zakres projektu?
  • Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
  • Jak zmapować usprawniany proces?
  • Jak identyfikować kluczowe problemy w procesie?
  • Jak definiować przyczyny problemów?
  • Jak szukać najtrafniejszych rozwiązań?
  • Jak planować zakres zadań w projekcie usprawniającym?
  • Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
  • Jak czytać i analizować harmonogram? Jak wyciągać wnioski operacyjne?
  • Jak oszacować zasoby?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym?
  • Jak opracować diagram podziału odpowiedzialności?
  • Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • Jak oszacować ryzyko projektu?
  • Do czego wykorzystać mapę ryzyka?
  • Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?
Kierowanie zespołem projektowym

Kierowanie zespołem projektowym

  • Na czym polega specyfika pracy zespołu projektowego?
  • Jaki jest podział ról w zespole projektowym?
  • Jak jest rola lidera zespołu projektowego?
  • Jak grupa przekształca się w zespół?
  • Jakie są zasady efektywnej komunikacji w zespole projektowym?
  • Jak podejmować wspólne decyzje w zespole projektowym?
  • Jak wspólnie rozwiązywać problemy w zespole projektowym?
  • Na czym polega specyfika kierowania ludźmi w zespole projektowym?
  • Jak lider wpływa swoimi zachowaniami na uczestników zespołu projektowego?
  • Jak dobierać style kierowania do sytuacji?
  • Jak dostosować styl kierowania do poziomu chęci i kompetencji współpracownika?
  • Jak radzić sobie z demotywacją współpracowników?
  • Jak zastosować „liderską skrzynkę z narzędziami”?
  • Jak udzielać instruktażu i wydawać polecenia?
  • Jak prowadzić rozmowy konsultacyjne?
  • Jak udzielać wsparcia współpracownikom w rozwiązywaniu problemów?
  • Jak komunikować trudne decyzje?
  • Jak przekazywać feedback?
  • Jak korygować błędy?
  • Jak delegować zadania i kompetencje?
Zarządzanie projektami jako narzędzie planowania

Zarządzanie projektami jako narzędzie planowania

Szkolenie realizowane w oparciu o projekty zawodowe planowane przez uczestników.

  • Jaka jest definicja projektu?
  • Jakie aspekty zarządzania będą wpływać na projekt?
  • Jakie są etapy operacyjnego zarządzania projektem?
  • Od czego zacząć planowanie? (wizja projektu).
  • Jak zdefiniować i zapisać cel projektu?
  • Jakie wskaźniki główne i pomocnicze mierzą sukces projektu?
  • Jak wyznaczać zakres projektu?
  • Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
  • Jak planować zakres zadań w projekcie?
  • Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
  • Jak wyznaczyć ścieżkę krytyczną i kamienie milowe?
  • Jak czytać i analizować harmonogram oraz jakie wyciągać wnioski operacyjne?
  • Do czego wykorzystać sieciowe metody planowanie (PERT)?
  • Jak oszacować zasoby?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym i z podwykonawcami?
  • Jak opracować diagram podziału odpowiedzialności?
  • Jaka jest rola sponsora, a jaka lidera zespołu projektowego?
  • Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • Jak oszacować ryzyko projektu?
  • Jakie wnioski można wyciągnąć z analizy mapy ryzyka?
  • Jakimi wskaźnikami kwantyfikować ryzyko operacyjne?
  • Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
  • Kiedy zapobiegać ryzykom, kiedy potrzebujemy planów awaryjnych, a kiedy zrezygnować z wdrożenia?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?
  • Jak przeprowadzić ewaluację projektu?
Zarządzanie ryzykiem operacyjnym projektu

Zarządzanie ryzykiem operacyjnym projektu

Szkolenie może być prowadzone w oparciu o zawodowe projekty planowane przez uczestników lub z wykorzystaniem gier symulacyjnych, np. „DO IT BETTER” (produkcja), „POCZTYLION” (obsługa klienta).

  • Dlaczego w projekcie nie warto uczyć się na błędach?
  • Co się dzieje, kiedy zakres projektu puchnie?
  • Dlaczego notorycznie przekraczamy terminy i budżety?
  • Dlaczego zdarza się, że w fazie wdrażania projektu kryzys zarządza nami, a nie my kryzysem?
  • Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
  • W której fazie planowania należy zarządzać ryzykiem?
  • Co musimy wiedzieć o projekcie i jaką mieć dokumentację, aby zidentyfikować wszystkie ryzyka?
  • Jak przewidzieć nieprzewidywalne?
  • Jak opracować mapę ryzyka? Jakie wnioski z niej wyciągać?
  • Jak zmierzyć to, co nas zaskoczy?
  • Jakimi wskaźnikami oszacować ryzyka operacyjne w projekcie?
  • Jak definiować strategię zarządzania ryzykiem operacyjnym?
  • Jakie działania zaradcze można podjąć i jak zweryfikować plany operacyjne?
  • Kiedy akceptować ryzyko i jak opracować plany awaryjne?
  • Kiedy musimy redefiniować podstawowe założenia projektu?
  • Kiedy zrezygnować z wdrażania projektu?
Narzędzia zarządzania projektami w pracy zespołu poprawy jakości (Quality Improvement Team)

Narzędzia zarządzania projektami w pracy zespołu poprawy jakości (Quality Improvement Team)

  • Jak jest rola metody kaizen w usprawnianiu współczesnych przedsiębiorstw i zdobywaniu przez nie przewagi konkurencyjnej?
  • Jak tropić mudę (stratę) w procesie?
  • Jakie są rodzaje mudy?
  • Jak zdefiniować wizję usprawnień w firmie?
  • Jak definiować wskaźniki usprawnienia?
  • Jak zdefiniować cel projektu?
  • Jak wyznaczać zakres projektu usprawniającego?
  • Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
  • Jak zmapować usprawniany proces?
  • Jak identyfikować kluczowe problemy w procesie?
  • Jak definiować przyczyny problemów?
  • Jak szukać najtrafniejszych rozwiązań?
  • Jak planować zakres zadań w projekcie usprawniającym?
  • Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
  • Jak czytać i analizować harmonogram oraz jak wyciągać wnioski operacyjne?
  • Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole usprawniającym?
  • Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
  • Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
  • Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?