Kontekst zarządzania projektami
Zarządzanie projektem to jedna z najbardziej pożądanych umiejętności we współczesnych organizacjach.
W świecie pełnym schematów, procedur, instrukcji, projekty stają się przestrzenią do niestereotypowego działania, wdrażania usprawnień. Tym samym stały się trwałym elementem nowoczesnych przedsiębiorstw.
Przed projektami nie ma ucieczki. A jeżeli przed czymś nie można uciec, trzeba to polubić! A projekty dają się lubić. Chcemy pokazać wam, że w dodatku mogą być pasjonujące.

Zarządzanie projektami
- Co to jest projekt?
- Pięć aspektów zarządzania projektem,
- Jak wygląda proces zarządzania projektami?
- Co to jest cel projektu?
- Jak formułować cele? (metoda SMART i metoda morfologiczna).
- Jakimi pięcioma miernikami można oszacować powodzenie projektu? (na czas, w ramach budżetu, osiągnięcie celu, zadowolenie klientów i brak strat).
- Co to są żelazne zasady planowania czynności?
- Jak szacować optymalny czas trwania czynności?
- Co to jest diagram Gantta, sieć PERT/CPM? (tabelowe i sieciowe metody planowania czynności).
- Jak czytać diagram Gantta?
- Jaką rolę odgrywa otwarta komunikacja w projekcie?
- W jaki sposób planować zaangażowanie ludzi w projekt? (diagram podziału odpowiedzialności).
- Co to jest ryzyko w projekcie?
- Jak identyfikować ryzyko? (kwantyfikatory i mapa ryzyka).
- Jak wygląda cykl kontroli w projekcie?
- Na czym polega metoda kamieni milowych (MSM)?
- Kim są udziałowcy? Dlaczego są nam potrzebni?
- Jak pozyskiwać zaangażowanie udziałowców? (metoda IKA i mapa udziałowców).

Zarządzanie projektami dla zaawansowanych
Szkolenie może być prowadzone w oparciu o zawodowe projekty planowane przez uczestników lub z wykorzystaniem gier symulacyjnych, np. „DO IT BETTER” (produkcja), „POCZTYLION” (obsługa klienta): Czego lider projektu powinien oczekiwać od sponsora?
- Jak zabiegać o wsparcie sponsora projektu?
- Jaką władzą formalną powinien dysponować lider projektu?
- Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym i z podwykonawcami?
- Jak negocjować z podwykonawcami?
- Jak egzekwować wykonanie zadań od wykonawców nie będących formalnymi podwładnymi lidera projektu?
- Jak czytać i analizować harmonogram? Jak wyciągać wnioski operacyjne?
- Jak podejmować działania korygujące w przypadku opóźnień?
- Jakiego stylu zarządzania wymaga duża gęstość projektu (wiele zadań realizowanych równolegle)?
- Jak poradzić sobie z problem braku dostępności zasobów?
- Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
- Jakie dane są niezbędne, aby skutecznie kontrolować wdrożenie projektu?
- Jak zbudować system raportowania?
- Jak zaplanować system obiegu dokumentów w projekcie?
- Jak zaplanować system obiegu informacji w zespole projektowym i z podwykonawcami?
- Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
- Jak oszacować ryzyko projektu?
- Do czego wykorzystać mapę ryzyka?
- Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
- Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
- Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
- Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?

Zarządzanie i usprawnianie procesów
- Dlaczego warto usprawniać procesy w firmie?
- Jak zarządzanie procesami wpływa na jakość dostarczaną klientowi?
- Jak kreować wizję usprawnień?
- Jakie są etapy wdrażania usprawnień w procesie?
- Na których etapach wdrażania usprawnień warto mapować proces?
- Dlaczego warto opisać procesy w formie map?
- Jakimi danymi warto dysponować zanim weźmiemy się za mapowanie procesów?
- Jakie są techniki i zasady mapowania procesów?
- Kiedy wykorzystać flowchart?
- Po co wykreślać speedmap?
- Jak opracować mapę IDEF (Qmap)?
- Jak wykorzystać mapowanie do analizy stanu faktycznego w procesie?
- Jak wykorzystać mapowanie do definiowania problemów w procesie?
- Jak analizować mapy procesów?
- Jaka jest hierarchia i poziomy analizy?
- Jak szukać przyczyn źródłowych problemów?
- Jak definiować rozwiązania problemów?
- Jak wykorzystać mapowanie jako narzędzie kontroli?

Zarządzanie projektami jako narzędziem usprawniania procesów
Szkolenie prowadzone w oparciu o grę symulacyjną pt. „DO IT BETTER” (produkcja) lub „POCZTYLION” (obsługa klienta).
- Jakie kryteria powinno spełniać przedsięwzięcie, które rozumiemy jako projekt?
- Czym zarządzamy w projekcie?
- Jakie są etapy operacyjnego zarządzania projektem?
- Jak zdefiniować wizję usprawnień w firmie?
- Jak zdefiniować cel projektu?
- Jakimi wskaźnikami mierzyć sukces projektu?
- Jak wyznaczać zakres projektu?
- Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
- Jak zmapować usprawniany proces?
- Jak identyfikować kluczowe problemy w procesie?
- Jak definiować przyczyny problemów?
- Jak szukać najtrafniejszych rozwiązań?
- Jak planować zakres zadań w projekcie usprawniającym?
- Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
- Jak czytać i analizować harmonogram? Jak wyciągać wnioski operacyjne?
- Jak oszacować zasoby?
- Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym?
- Jak opracować diagram podziału odpowiedzialności?
- Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
- Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
- Jak oszacować ryzyko projektu?
- Do czego wykorzystać mapę ryzyka?
- Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
- Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
- Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
- Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?

Kierowanie zespołem projektowym
- Na czym polega specyfika pracy zespołu projektowego?
- Jaki jest podział ról w zespole projektowym?
- Jak jest rola lidera zespołu projektowego?
- Jak grupa przekształca się w zespół?
- Jakie są zasady efektywnej komunikacji w zespole projektowym?
- Jak podejmować wspólne decyzje w zespole projektowym?
- Jak wspólnie rozwiązywać problemy w zespole projektowym?
- Na czym polega specyfika kierowania ludźmi w zespole projektowym?
- Jak lider wpływa swoimi zachowaniami na uczestników zespołu projektowego?
- Jak dobierać style kierowania do sytuacji?
- Jak dostosować styl kierowania do poziomu chęci i kompetencji współpracownika?
- Jak radzić sobie z demotywacją współpracowników?
- Jak zastosować „liderską skrzynkę z narzędziami”?
- Jak udzielać instruktażu i wydawać polecenia?
- Jak prowadzić rozmowy konsultacyjne?
- Jak udzielać wsparcia współpracownikom w rozwiązywaniu problemów?
- Jak komunikować trudne decyzje?
- Jak przekazywać feedback?
- Jak korygować błędy?
- Jak delegować zadania i kompetencje?

Zarządzanie projektami jako narzędzie planowania
Szkolenie realizowane w oparciu o projekty zawodowe planowane przez uczestników.
- Jaka jest definicja projektu?
- Jakie aspekty zarządzania będą wpływać na projekt?
- Jakie są etapy operacyjnego zarządzania projektem?
- Od czego zacząć planowanie? (wizja projektu).
- Jak zdefiniować i zapisać cel projektu?
- Jakie wskaźniki główne i pomocnicze mierzą sukces projektu?
- Jak wyznaczać zakres projektu?
- Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
- Jak planować zakres zadań w projekcie?
- Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
- Jak wyznaczyć ścieżkę krytyczną i kamienie milowe?
- Jak czytać i analizować harmonogram oraz jakie wyciągać wnioski operacyjne?
- Do czego wykorzystać sieciowe metody planowanie (PERT)?
- Jak oszacować zasoby?
- Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole projektowym i z podwykonawcami?
- Jak opracować diagram podziału odpowiedzialności?
- Jaka jest rola sponsora, a jaka lidera zespołu projektowego?
- Jak zaplanować system kontroli i monitoringu na etapie wdrożenia projektu?
- Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
- Jak oszacować ryzyko projektu?
- Jakie wnioski można wyciągnąć z analizy mapy ryzyka?
- Jakimi wskaźnikami kwantyfikować ryzyko operacyjne?
- Jaką wybrać strategię zarządzania ryzykiem?
- Kiedy zapobiegać ryzykom, kiedy potrzebujemy planów awaryjnych, a kiedy zrezygnować z wdrożenia?
- Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
- Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
- Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?
- Jak przeprowadzić ewaluację projektu?

Zarządzanie ryzykiem operacyjnym projektu
Szkolenie może być prowadzone w oparciu o zawodowe projekty planowane przez uczestników lub z wykorzystaniem gier symulacyjnych, np. „DO IT BETTER” (produkcja), „POCZTYLION” (obsługa klienta).
- Dlaczego w projekcie nie warto uczyć się na błędach?
- Co się dzieje, kiedy zakres projektu puchnie?
- Dlaczego notorycznie przekraczamy terminy i budżety?
- Dlaczego zdarza się, że w fazie wdrażania projektu kryzys zarządza nami, a nie my kryzysem?
- Dlaczego warto zarządzać ryzykiem operacyjnym projektu?
- W której fazie planowania należy zarządzać ryzykiem?
- Co musimy wiedzieć o projekcie i jaką mieć dokumentację, aby zidentyfikować wszystkie ryzyka?
- Jak przewidzieć nieprzewidywalne?
- Jak opracować mapę ryzyka? Jakie wnioski z niej wyciągać?
- Jak zmierzyć to, co nas zaskoczy?
- Jakimi wskaźnikami oszacować ryzyka operacyjne w projekcie?
- Jak definiować strategię zarządzania ryzykiem operacyjnym?
- Jakie działania zaradcze można podjąć i jak zweryfikować plany operacyjne?
- Kiedy akceptować ryzyko i jak opracować plany awaryjne?
- Kiedy musimy redefiniować podstawowe założenia projektu?
- Kiedy zrezygnować z wdrażania projektu?

Narzędzia zarządzania projektami w pracy zespołu poprawy jakości (Quality Improvement Team)
- Jak jest rola metody kaizen w usprawnianiu współczesnych przedsiębiorstw i zdobywaniu przez nie przewagi konkurencyjnej?
- Jak tropić mudę (stratę) w procesie?
- Jakie są rodzaje mudy?
- Jak zdefiniować wizję usprawnień w firmie?
- Jak definiować wskaźniki usprawnienia?
- Jak zdefiniować cel projektu?
- Jak wyznaczać zakres projektu usprawniającego?
- Co mieści się, a co nie mieści się w zakresie projektu?
- Jak zmapować usprawniany proces?
- Jak identyfikować kluczowe problemy w procesie?
- Jak definiować przyczyny problemów?
- Jak szukać najtrafniejszych rozwiązań?
- Jak planować zakres zadań w projekcie usprawniającym?
- Jak opracować harmonogram w formie diagramu Gantta?
- Jak czytać i analizować harmonogram oraz jak wyciągać wnioski operacyjne?
- Jak podzielić się zadaniami i kompetencjami w zespole usprawniającym?
- Jak przeprowadzić wdrożenie pilotażowe?
- Jak efekty projektu przełożyć na standardowe procedury operacyjne?
- Jak przekazać efekty projektu użytkownikom?