Kontekst zarządzania
Zarządzanie to wykorzystywanie zasobów ludzkich, materialnych i finansowych do osiągania celów organizacji.
Według klasycznego modelu, zarządzanie składa się z czterech funkcji:
- planowania,
- organizowania,
- przewodzenia,
- kontroli.
Dobre planowanie i perfekcyjna organizacja pozwalają na efektywne wykorzystanie zasobów firmy. Umiejętne przewodzenie umożliwia zaangażowanie najważniejszego z tych zasobów — ludzi — w osiąganie ambitnych celów. Dzięki sprawnej i systematycznej kontroli możemy na bieżąco korygować nasze działania, by uczynić je jeszcze bardziej efektywnymi.
Planowanie i zarządzanie strategiczne
- Czym jest strategia?
- Jak zdefiniować misję firmy?
- Jak opisywać wizję rozwoju?
- W jaki sposób przeprowadzić analizę SWOT?
- Jak wyznaczać cele i ich mierniki?
- W jaki sposób strategię firmy przełożyć na plany operacyjne?
- Jak identyfikować zakres zadań we wdrażaniu zmiany?
- Jak zbudować harmonogram wdrożenia strategii?
- Jak komunikować nową strategię do wewnątrz i na zewnątrz firmy?
Zarządzanie zmianą
- Dlaczego zmiana jest stałym elementem współczesnego modelu zarządzania?
- Co zmienia się w otoczeniu współczesnych organizacji?
- Jakie są najnowsze trendy w zarządzaniu?
- Jakie elementy decydują o powodzeniu procesu wprowadzania zmiany w firmie?
- Jak zdefiniować dojrzałość firmy do zmiany?
- Jak kreować wizję zmiany w firmie?
- Jak opisać wizję, żeby nie była halucynacją?
- Jak przygotować wdrożenie zmiany?
- Jak przebiega proces adaptacji ludzi do zmiany?
- Co to są koszty społeczne zmiany?
- Jak zyskać akceptację dla zmiany?
- Co składa się na model wdrażania zmian?
- Jak zmieniać style przewodzenia w procesie wdrażania zmian?
- Jak identyfikować siły oporu i katalizatory zmian w firmie?
- Jak zaplanować i przeprowadzić wewnętrzną kampanię Public Relations wspierającą zmianę w firmie?
- Jak radzić sobie z oporem pracowników i w trudnych sytuacjach interpersonalnych w trakcie wdrażania zmian?
- Jak wspierać zmiany poprzez kulturę organizacyjną?
Zarządzanie przez cele (ZPC)
- Dlaczego zmiana jest stałym elementem współczesnego modelu zarządzania?
- Co zmienia się w otoczeniu współczesnych organizacji?
- Jakie są najnowsze trendy w zarządzaniu?
- Jakie elementy decydują o powodzeniu procesu wprowadzania zmiany w firmie?
- Jak zdefiniować dojrzałość firmy do zmiany?
- Jak kreować wizję zmiany w firmie?
- Jak opisać wizję, żeby nie była halucynacją?
- Jak przygotować wdrożenie zmiany?
- Jak przebiega proces adaptacji ludzi do zmiany?
- Co to są koszty społeczne zmiany?
- Jak zyskać akceptację dla zmiany?
- Co składa się na model wdrażania zmian?
- Jak zmieniać style przewodzenia w procesie wdrażania zmian?
- Jak identyfikować siły oporu i katalizatory zmian w firmie?
- Jak zaplanować i przeprowadzić wewnętrzną kampanię Public Relations wspierającą zmianę w firmie?
- Jak radzić sobie z oporem pracowników i w trudnych sytuacjach interpersonalnych w trakcie wdrażania zmian?
- Jak wspierać zmiany poprzez kulturę organizacyjną?
Zarządzanie konfliktem
- Jak powstają konflikty? Rodzaje i źródła konfliktów,
- Jaka jest dynamika konfliktu w organizacji?
- Czy można zarządzać konfliktem?
- Jak diagnozować konflikt?
- W jakiej sytuacji konflikt jest rozwiązywalny, a kiedy nierozwiązywalny?
- Jakie postawy są przyjmowane przez ludzi w sytuacji konfliktowej?
- Jak wykorzystując umiejętności komunikacyjne szybko i precyzyjnie zrozumieć istotę konfliktu?
- Czy mediacje są jedynym sposobem rozwiązania konfliktu?
- W jakich warunkach będzie skuteczna mediacja, a kiedy niezbędne jest arbitrażowe zażegnanie konfliktu?
- Kiedy szef powinien wywierać presję na skonfliktowanych pracowników, a kiedy wkracza inkwizycja?
- Do czego mediatorowi potrzebna jest asertywność?
- Jak bronić się przed manipulacją?
- Jak prowadzić rozmowy konsultacyjne ze stronami konfliktu?
- Jak odróżniać stanowiska od interesów?
Prowadzenie mediacji
- Jak mapować konflikt?
- Jakie informacje są niezbędne, aby zdiagnozować konflikt?
- Jaką wybrać strategię zarządzania konfliktem?
- Czy szef będzie dobrym mediatorem?
- Jakie są umiejętności skutecznego mediatora?
- Na czym polega proces mediacji?
- Jak otwierać proces mediacji?
- Jak eksplorować konflikt i pozyskiwać informacje od stron?
- Jak definiować przyczyny konfliktu?
- Jak pomóc stronom przejść od stanowisk do interesów?
- Jak prowadzić negocjacje między stronami?
- Kiedy konflikt jest rozwiązany?
- Jak kontrolować przebieg procesu mediacji?
- Jak poradzić sobie z emocjami w konflikcie?
- Kiedy zrezygnować z mediacji i jakie są inne techniki rozwiązywania konfliktów?
- Kiedy mediator powinien skorzystać z pomocy arbitra?
Zarządzanie retencją pracowników i talentami
- Jakie trendy są obserwowane na rynku pracy?
- Jakie wyzwania przed menedżerami stawia rynek?
- Co decyduje, że ludzie odchodzą z organizacji?
- Dlaczego ludzie zostają w pracy?
- Czym jest retencja pracowników?
- Dlaczego warto zatrzymywać najlepszych?
- Jak rozpoznać symptomy rotacji pracowników?
- Które miejsca i procesy w firmie są szczególnie wrażliwe na zagrożenia wynikające z rotacji pracowników?
- Jak typować pracowników, których rotacją firma jest szczególnie zagrożona?
- Co możemy zrobić, aby zminimalizować skalę rotacji w firmie?
- Jak zidentyfikować talenty i pracowników kluczowych dla organizacji?
- Jak zatrzymać najlepszych i tych pozostałych?
- Jak zarządzać oczekiwaniami pracowników?
- Jak wygląda proces wzrastania pracownika w organizacji (cykl rozwoju pracownika)?
- Jak radzić sobie z roszczeniami pracowników?
- Jak prowadzić rozmowę kontraktową z pracownikiem?
- Jak wykorzystać kontrakt psychologiczny, aby otworzyć pracownikowi perspektywę rozwoju w firmie?
Rekrutowanie właściwych pracowników
- Jaki jest rzeczywisty cel procesu rekrutacji?
- Jakie są etapy procesu rekrutacji?
- Jaki odróżnić najlepszego kandydata od właściwego kandydata?
- Jakimi metodami dokonać analizy potrzeb firmy w zakresie zasobów ludzkich?
- Czym zasoby ludzkie różnią się od potencjału społecznego firmy?
- Co powinien zawierać opis stanowiska pracy?
- Jak opracować profil kompetencji kandydata (profesjogram)?
- Jak pisać ogłoszenie o naborze?
- Jak dokonać wstępnej selekcji kandydatów?
- Jak czytać CV i szukać w nim czarnych dziur?
- Jakie są rodzaje rozmów kwalifikacyjnych?
- Jak należy się przygotować do rozmowy rekrutacyjnej?
- O co pytać kandydata?
- Jakie błędy są popełniana w trakcie rozmów kwalifikacyjnych?
- Jak wykorzystać metodę epizodów?
- Jaka jest struktura rozmowy rekrutacyjnej?
- Jak ciągnąć kandydata za język i nie dać się wodzić za nos?
- Jak rozróżniać wyuczone i autentyczne zachowania kandydata?
- Jakie informacje na temat firmy i stanowiska przekazać kandydatowi?
- Jak podejmować decyzję o wyborze kandydata?
Prowadzenie rozmów oceniających
- Jakie są cele systemu oceny pracownika?
- Jak wykorzystać ocenę pracownika jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi?
- Jak menedżerowie mogą wykorzystać ocenę do kierowania ludźmi?
- Jakie znaczenie ma ocena dla pracowników?
- Czy w trakcie rozmowy oceniającej jest miejsce na negocjacje płacowe?
- Jak jednolicie interpretować w zespole menedżerskim kryteria oceny pracownika?
- Jak jednym głosem wyjaśniać pracownikom skalę oceny?
- Jakie błędy są popełniane przy ocenie pracowników?
- Czego podczas oceny obawiają się pracownicy, a czego szefowie?
- Jak przygotować się do rozmowy oceniającej?
- Jaka powinna być struktura rozmowy oceniającej?
- Jak kontrolować przebieg rozmowy oceniającej?
- Dlaczego warto posłuchać samooceny pracownika?
- W jaki sposób szef w trakcie rozmowy oceniającej powinien mówić ludzkim głosem i ciągnąć za język?
- Jak przekazywać feedback i uzasadniać ocenę?
- Jak wyrażać krytykę, a jak chwalić?
- Jak radzić sobie z emocjami w trakcie rozmowy oceniającej?
- Jak wspólnie z pracownikiem rozwiązywać problemy?
Zarządzanie zespołem wielokulturowym
- Co to jest kultura organizacji?
- Co tworzy kulturę organizacji?
- Jak kultura narodowa wpływa na kultura organizacji?
- Jakich postaw wymaga praca w środowisku wielokulturowym?
- Jak rozwijać wrażliwość międzykulturową?
- Na czym opiera się uczenie międzykulturowe?
- Trzy poziomy uczenia międzykulturowego.
- Kultura narodowa jako góra lodowa.
- Jak stereotypy i uprzedzenia wpływają na realizację działań w organizacji?
- Model kultury Geertera Hofstede’a.
- Jakie są etapy wrażliwości międzykulturowej?
- Które wymiary kultur narodowych mogą znacząco wpływać na interpretację standardów w organizacji?
- Jakie zakłócenia komunikacyjne mogą wystąpić w środowisku wielokulturowym?
- Na jakie podstawowe elementy należy zwracać uwagę w pierwszym kontakcie w środowisku wielokulturowym?
- Z jakimi stylami porozumiewania się i negocjowania warto się liczyć w budowaniu relacji w środowisku wielokulturowym?
- Jak nauczyć się pracy w zespole wielokulturowym?
- Jak rozwiązywać problemy w środowisku wielokulturowym?