Czy zastanawiasz się czasem: czym motywować swoich współpracowników? Uff… Temat rzeka. Na ogół, kiedy pytam uczestników szkoleń o kierowaniu ludźmi: „Jakie cele sobie stawiacie?”, padają odpowiedzi: „Być skutecznym”, „Motywowanie”, „Jak zrobić, aby wiedzieć, czym zmotywować współpracowników…”.
Czy też uważasz, że to trudne? Wiele jest teorii i badań dotyczących motywacji… A co z praktyką? Osobiście zawsze najbardziej zadziwia mnie, jak łatwo zapominamy o prostych mechanizmach. Pierwszym krokiem może być… słuchanie! Nie jest tajemnicą, że miarą efektywnej komunikacji jest usłyszenie, zrozumienie i zaakceptowanie komunikatu przez odbiorcę. Mówi się wtedy m.in. o „mówieniu tym samym językiem”. Z motywowaniem jest tak samo!
Znane są komunikaty: „A pieniędzy i tak z tego nie ma!”, „Ja tu już niczego się nie uczę!”, albo: „I tak nikt nie zauważy naszej pracy!”? Już one są pierwszym drogowskazem co i jak mówić, by dodawać ludziom energii.
Mix motywacyjny to koncepcja wykorzystująca pięć źródeł motywacji pracowników:
- Nacisk,
- Wartości materialne,
- Osiągnięcia,
- Rozwój,
- Relacje.
Każdego z nas motywują w większym lub mniejszym stopniu wszystkie. Jednak jeden – ten pierwszoplanowy daje nam najwięcej energii. Jak go rozpoznać? Słuchać i obserwować!
OSOBY NASTAWIONE NA WARTOŚCI MATERIALNE są skoncentrowane na osobistych korzyściach. Ich hasło: „Jak mi zapłacą, to zrobię!”. Usłyszysz od nich m.in. „Co ja z tego będę miał?” czy też: „Nic z tego nie mam”.
OSOBY NASTAWIONE NA OSIĄGNIĘCIA charakteryzuje hasło: „Chcę się wykazać (być najlepszy)!”. Od nich usłyszysz: „Do czego mamy dojść?”, „Czy ktoś doceni moją pracę?”, „ Takie wyzwanie – to mi się podoba!”.
OSOBY NASTAWIONE NA ROZWÓJ, czyli: „Chcę się uczyć nowych rzeczy!”. Przy omawianiu zadań, usłyszysz spontaniczne np.: „To mnie nauczyło”, „Ja się tu nie rozwijam” albo „To nie jest nic nowego”.
OSOBY NASTAWIONE NA NACISK działają w myśl zasady: „Jak mi każą, to zrobię!”. Ich przykładowe komunikaty brzmią: „Dlaczego ja?”, „Oni kazali” lub „To do mnie nie należy”.
OSOBY NASTAWIONE NA RELACJE mówią: „Ważne jak inni się czują w moim towarzystwie”, „Praca może być różna, najważniejsze, że w fajnym zespole” etc.
Ćwiczenie
Zastanów się nad jednym twoich współpracowników. Jakiego rodzaju komunikatów wysyła najwięcej? Podaj przykłady: Prawdopodobny pierwszoplanowy motywator tej osoby, to: ……………………………………. |
Pora na kolejny krok. Załóżmy na chwilę, że chcemy współpracownika wysłać na szkolenie. Jak skorzystać z koncepcji mixu motywacyjnego? Bardzo prosto.
Zadanie dla pracownika | Pracownik nastawiony głównie na | Przykładowy komunikat |
Udział w szkoleniu | Rozwój | Na tym szkolenie nauczysz się… |
Osiągnięcia | Udział w tym szkoleniu jest wyróżnieniem i da ci później możliwość podejmowania się bardziej skomplikowanych projektów. | |
Relacje | Dzięki twojemu udziałowi w szkoleniu nasz zespół zyska… | |
Wartości materialne | Chcę, abyś wziął udział w szkoleniu za 5.000 zł. | |
Nacisk | Wysyłam cię na szkolenie. Jak wiesz, podnoszenie kwalifikacji jest w naszej firmie jednym z wymogów stawianych pracownikom. |
To nie zadanie jest różnicowane dla poszczególnych typów pracowników. To komunikat! Nadal mamy więc wszystkie narzędzia – zmienia się tylko argumentacja! (w powyższej tabeli najważniejsze elementy zaznaczone są pogrubionym drukiem).
Krótko mówiąc: pomyśl, co powiesz do współpracownika, gdy zechcesz mu zlecić jakieś zadanie! Pomyśl, jak dobrać komunikat! Pierwszy krok w motywowaniu: słuchaj – wyciągaj wnioski – dobieraj komunikaty!
Artykuł ukazał się w „Roczniku Kontekst HR 2010”.