Motywowanie zawsze jest trudną sztuką, ale teraz — w okresie pandemii, wyraźnego spowolnienia gospodarczego i gwałtownych zmian wywołanych koronawirusem — staje się sportem ekstremalnym. Bo podobnie jak w himalaizmie czy nurkowaniu głębinowym, każdy błąd w procesie motywowania bardzo dużo kosztuje. Ambitne cele mogą osiągać tylko ludzie wysoko zmotywowani. A bez świadomego i skutecznego motywowania nie da się wyzwolić w ludziach ponadprzeciętnej motywacji. Nawet ludzie, którzy dysponują ogromnym zasobem motywacji wewnętrznej, muszą w końcu naładować akumulatory. A ładują je od swoich menedżerów.
Badania przeprowadzone przez firmę Kelly Global Consultants z Nowego Jorku wykazały, że aż 60% pracowników uważa, że to ich bezpośredni przełożeni mają decydujący wpływ na ich motywację, zaangażowanie i satysfakcję z pracy. Wyzwanie więc przed nami stoi ogromne. W tych trudnych czasach my, menedżerowie, musimy stać się motywatorami potrafiącymi poderwać ludzi do działania, osiągania ambitnych celów pomimo przeciwności losu.
Co możemy zrobić, aby utrzymać motywację naszych pracowników, a jednocześnie nie wydawać na to ogromnych pieniędzy?
Większość menedżerów koncentruje się na spektakularnych akcjach. Raz w miesiącu przyznaje premie, organizuje dwa–trzy szkolenia w roku, dzieli się opłatkiem przed Bożym Narodzeniem. Tak, to wszystko ważne i potrzebne inicjatywy. Ale niewystarczające, aby budować wysoką motywację pracowników.
A co ma znaczenie? Mikrozachowania!!! To one z zegarmistrzowską precyzją trafiają w samo sedno ludzkiej motywacji — potrzeby szacunku, docenienia i bycia potrzebnym.
Winston Churchill powiedział kiedyś, że „małe rzeczy czynią wielką różnicę”. Podobnie jest z motywacją. Najsilniej na zaangażowanie ludzi wpływają drobne, ale powtarzane często bodźce. Budują one klimat zaufania i podnoszą samoocenę pracowników. Ludzie mają świadomość, co jest ważne dla ich menedżera, a co ma drugorzędne znaczenie.
Właśnie o tym, w jaki sposób codziennymi zachowaniami podnosić motywację ludzi rozmawiamy podczas szkoleń pt. „Sztuka motywowania. Jak małymi gestami można osiągnąć wielkie efekty w motywowaniu ludzi?”. Ćwiczymy się w motywowaniu, bo każdy z nas, menedżerów, może stać się prawdziwym sztukmistrzem.