Otoczeni przez idiotów?

Niektórzy dzielą ludzi na mądrych i głupich. Inni na białych i czarnych. Niestety, każdy taki podział służy temu, by odróżnić tych „dobrych” naszych od „złych” innych.

Thomas Erikson, autor książki pod prowokującym tytułem: „Otoczeni przez idiotów. Jak dogadać się z tymi, których nie możesz zrozumieć”, dzieli ludzi na niebieskich, czerwonych, żółtych i zielonych. Robi to nie po to, aby ich antagonizować, ale by wzmocnić ich potencjał.

Oczywiście koncepcja DISC, o której traktuje książka Eriksona nie jest nowa. Opracowana przez amerykańskich psychologów (zainaugurowana pracami Williama M. Marstona w latach 20. XX wieku) stała się świetnym narzędziem doskonalenia ludzi i ich działania, ale przede wszystkim doskonalenia komunikacji i współpracy między ludźmi dzięki zrozumieniu przyczyn różnych zachowań i tego, że te różnice są naszym bogactwem, a nie przekleństwem.

Eriksen podszedł bardzo praktycznie do zagadnienia kolorów umysłu. Zero nudnych wykładów i suchej teorii, a rys historyczny zamieścił dopiero pod koniec książki. I to jest ogromny atut tej publikacji, która od pierwszej strony wciąga do lektury. Krótkie rozdziały i kolorowe śródtytuły pozwalają przyswoić wiedzę małymi porcjami, a na zakończenie można wykonać uproszczony test sprawdzający wiedzę.

Autor omawia m.in. sposoby rozpoznawania poszczególnych kolorów, charakterystyczne zachowania, mocne i słabe strony, odbiór danego koloru przez pozostałe, typową mowę ciała, postępowanie z kolorami życiu codziennym, jak i przy komunikowaniu się, przekazywaniu krytyki czy stresie.

Książka napisana jest lekko i zawiera liczne anegdoty zaczerpnięte z doświadczeń Eriksena. Osobiście kupiłam stwierdzenie jednego ze znajomych autora: „Każdą rzecz można zrobić dwojako: po mojemu albo źle”. Znajdź w książce, o który kolor chodziło!

Nigdy nie mogłam zrozumieć mojego sąsiada. Kiedy spotykałam go na klatce schodowej, od razu na mój widok zaczynał opowiadać mi połowę swojego życia, nie zwracając uwagi, że spieszę się do pracy. Dopiero po przeczytaniu tej książki zrozumiałam, że sąsiad po prostu jest inny. Nie jesteśmy otoczeni przez idiotów!

Więcej o badaniu Success Insights, które możesz zamówić u nas znajdziesz w tym miejscu.