Mówi się, że w dzisiejszych, trudnych czasach wszyscy coś sprzedajemy. Podobno najczęściej siebie. Jeśli przyjmiemy takie założenie, to poniższy test jest dla wszystkich, nie tylko dla handlowców. Dzięki niemu możesz sprawdzić, czy spełniasz podstawowy warunek skutecznej sprzedaży. Do wykonania testu będziesz potrzebować coś do pisania oraz zegarek. Na pisanie przeznacz maksymalnie 5 minut.
Oto polecenie: Napisz jak najwięcej pozytywnych informacji o sobie. Pisz wszystko, co przychodzi ci do głowy. Mogą to być pojedyncze słowa (np. przymiotniki) lub zdania. Wszystko, co opisuje pozytywnie twoje umiejętności, wygląd, to, jaki/a jesteś. Czas start! Powodzenia!
…
Dziękuję za wykonanie zadania.
Poczucie własnej wartości jest potrzebne każdemu. Uczestnicy moich szkoleń czasem zastanawiają się, czy można go mieć za dużo. Jeśli jednak weźmiemy pod rozwagę konkretne zachowania, to zawsze dochodzimy do wniosku, że te uważane za przejaw nadmiernego poczucia wartości są w rzeczywistości oznaką jego braku. Szczególnie sprzedawcy jest potrzebna wysoka samoocena. Niestety wiele osób mówi, że polscy handlowcy są wyjątkowo zatruci negatywnym myśleniem o sobie, o swoich produktach i swojej firmie. A przecież to oczywiste, że podstawowym warunkiem skutecznej sprzedaży jest wiara w firmę, produkt i siebie.
Teraz policz liczbę wypisanych pozytywnych informacji o sobie i sprawdź informację o wyniku.
Jeśli uzyskałeś od 1 do 15, to:
Jesteś… statystycznym Polakiem. Tyle mniej więcej jest w stanie podać przeciętny uczestnik szkolenia w Polsce. Cóż, nie lubimy i nie umiemy mówić pozytywnie o sobie. Jeśli jesteś sprzedawcą to prawdopodobnie podejmowanie kontaktów z klientami jest sporym wysiłkiem dla ciebie, a każda odmowa wiąże się z silnymi negatywnymi emocjami. Prawdopodobnie też potrafisz z przekonaniem mówić o zaletach i wspaniałościach… produktów konkurencyjnej firmy. Uwaga! To można zmienić. Już czas!
Jeśli uzyskałeś od 16 do 30, to:
W Polsce jesteś wyjątkowy. Jak pisze autorka książki „Sprzedaż i charakter”, 25 to średnia polskiej kadry menedżerskiej i sprzedawców. Jednak podobny wynik osiągają również przeciętni Amerykanie, Kanadyjczycy i Francuzi. Prawdopodobnie jesteś osobą pewną siebie, otwartą w kontaktach z klientami i współpracownikami. Dajesz sobie prawo do odnoszenia sukcesów i potrafisz mówić dobrze o sobie. Nie masz problemu z nawiązywaniem kontaktów. Jeśli jesteś handlowcem, wybierasz między ofertami pracy.
Jeśli uzyskałeś od 31 do 50 i więcej, to:
Masz doskonałe predyspozycje, aby sprzedawać na rynku amerykańskim. Tyle właśnie osiągają handlowcy kraju, z którego pochodzi tak wiele poczytnych publikacji na temat sprzedaży i psychologii sukcesu. Wysoki poziom asertywności w tym względzie jest prawdopodobnie siłą napędową twoich sukcesów w polskim środowisku, „głodnym” zachowań typu „stanowczo do problemu i miękko do człowieka”. W sprzedaży najwięcej osiągają ludzie, którzy w naturalny sposób wierzą w swoją zdolność zdobycia klienta i ułatwienia mu decyzji o zakupie. Takich sprzedawców poszukują działy handlowe. Gratulacje!
Pomysł ćwiczenia zaczerpnąłem z książki Iwony Majewskiej-Opiełki „Sprzedaż i charakter”.
Artykuł został opublikowany w „Roczniku Kontekst HR 2010”.