Wiedza

POROZMAWIAJMY O WARTOŚCIACH

Kadrę menedżerską często nurtuje pytanie: jak rozmawiać z pracownikami o wartościach firmy? Zrobić prezentację, przekazać tekst, wywiesić go na plakacie…? A może jest jakiś inny sposób? Taki, który ułatwi rozmowę o wartościach bez wytwarzania biernego oporu u pracowników.

Jest jeszcze inny problem: budowanie świadomości biznesowej pracowników. Jak wpływać na to, aby ludzie widzieli szerszą perspektywę, niż tylko swoje stanowisko pracy, swój dział czy obszar? Jak pokazać, że nawet najprostsze prace mają wartość i znaczenie w odnoszeniu sukcesów biznesowych całej organizacji? I że nie ważne, czy zarządza się całą firmą, czy tylko małą grupą osób, czy jedynie składa się drobny moduł stanowiący element większej całości, której nie widzi się na co dzień, czy dokonuje się zakupów części, czy dba się o porządek, pracuje w księgowości, przy linii produkcyjnej, czy w magazynie – bo praca każdej z tych osób buduje sukces firmy!

 

Ludzie zwykle zdecydowanie lepiej przyswajają informacje, jeśli sami je wypracują; wtedy też chętniej je wdrażają w życie. W Kontekst HR International Group szukaliśmy pomysłu, aby w tym obszarze wspierać naszych klientów. Inspiracją dla nas była bardzo znana przypowieść:

„Pewien wędrowiec przyszedł do średniowiecznego miasta i zobaczył trzech mężczyzn tłukących kamienie na środku rynku. Podszedł do pierwszego z nich i zapytał:

– Co robisz?

– Zarabiam pieniądze na utrzymanie mojej rodziny, mam dziewięcioro dzieci – odparł mężczyzna.

– A ty? – wędrowiec zwrócił się do drugiego z mężczyzn.

– Ciosam kamienie zgodnie z tym, czego się nauczyłem od mojego mistrza. Staram się jak najlepiej wykonywać jego polecenia.

– A co ty robisz? – zwrócił się trzeciego.

– Ja? – zdziwił się mężczyzna, a jego oczy płonęły zapałem. – Buduję katedrę!”

 

W nas drzemie każdy z tych trzech kamieniarzy. I każdy z nas potrzebuje powołania. Zawsze w końcu uświadamiamy sobie tę starą prawdę, że naszą misją jest… budowanie katedry. Tak właśnie powstał pomysł budowania katedry z pracownikami.

 

Tworzone podczas naszych zajęć katedry są zdecydowanie mniejsze niż oryginalne gotyckie budynki, bo muszą zmieścić się w sali szkoleniowej. Ale ich budowa jest inspiracją do przemyśleń i dyskusji o kluczowych dla każdego uczestnika obszarach: realizowanych celach, zadaniach, własnych celach rozwojowych, pomysłach na to, co można dać od siebie zespołowi, organizacji, a wreszcie – o wartościach. Te indywidualne „cegiełki” dzięki wspólnemu zespołowemu wysiłkowi zbierane są w całość i przybierają ostatecznie kształt katedry. Budowane katedry są wiernymi kopiami tych wielkich katedr, które przetrwały całe wieki i nadal cieszą wprawiając w zachwyt widza kunsztem twórców. Podczas pracy podejmowane są dyskusje na temat wypisanych wartości, ich rozumienia, znaczenia i wpływu na inne osoby, na całą organizację. W ten sposób naturalnie poruszane są ważne tematy – zarówno dla firmy, jak i dla samych pracowników. Gromadząc „cegiełki” wartości i składając je w budowlę w namacalny sposób pokazujemy, jak one wszystkie tworzą całość. W zależności od jakości każdej „cegiełki” zależy stabilność budynku. Czasem wystarczy drobne niedociągnięcie jednego elementu, a pojawia się wówczas „efekt domina” – i budowla zaczyna się walić…

 

W trakcie zajęć zachęcamy uczestników do myślenia o swojej pracy jak o budowaniu katedry, a nie ciosaniu kamieni. Oznacza to, że niezależnie od miejsca i zadania praca każdej osoby tworzy coś większego, np.: dzięki temu, że ktoś na linii produkcyjnej skręca podzespoły, fabrykę opuszcza lokomotywa. Dzięki drobnym z pojedynczego punktu widzenia czynnościom budujemy taką całość, która może być obiektem zainteresowań innych i czynnikiem sukcesu. A sukces organizacji, to też mój osobisty sukces.

 

Zajęcia „Budowanie katedry” skłaniają do głębszej refleksji nad naszym życiem, rolą w pracy. Każdy z uczestników musi sobie sam odpowiedzieć na pytanie: czy buduję katedrę, czy tylko ciosam kamienie? Efekty są zaskakujące!!! A Ty, drogi Czytelniku, czym się zajmujesz?

Katarzyna Przygocka-Haraszczak

Katarzyna Przygocka-Haraszczak
wróć