Wszyscy boją się kryzysu. I tną, co się da. Na pierwszy ogień pod nóż idą szkolenia i rozwój pracowników. Tymczasem doświadczenie uczy, że najlepsze wyniki w sytuacjach dekoniunktury osiągają organizacje, które inwestują w innowacyjne rozwiązania i rozwój ludzi – dwa czynniki, które decydują o przewadze konkurencyjnej na współczesnym rynku. Oszczędzanie na ludziach rodzi demotywację ludzi! I to właśnie wtedy, kiedy ich zaangażowanie na rzecz firmy powinno wzrastać.
Jest wiele możliwości inwestowania w ludzi w dobie spadku koniunktury. Nowe technologie dają w tej materii niemal nieograniczone możliwości. Ważne, abyśmy pamiętali, że motywacja do pracy ma swoje źródła w wartościach i przekonaniach. Zastanawiam się, czy pracownik, który otrzymuje od swojej organizacji sygnał, że jest dla niej po prostu zasobem i to takim, na którym najłatwiej zaoszczędzić, będzie chciał dać z siebie wszystko. Raczej zahibernuje się i przeczeka do lepszych czasów, albo wyskoczy z pokładu, kiedy statek będzie szedł na dno. Zła wiadomość dla zarządzających: najszybciej odchodzą najlepsi, bo na nich praca zawsze czeka.
Osobnym tematem jest funkcjonowanie firm szkoleniowych na takim rynku. Zewsząd słychać sygnały o spadku zamówień i kurczeniu się rynku. Na to nakłada się ogromna liczba „wyprodukowanych przez EFS” trenerów, tak naprawdę bez wystarczającego doświadczenia biznesowego i z niedostatecznymi umiejętnościami. To powoduje, że dla wielu klientów tacy szkoleniowcy wydają się atrakcyjni, bo są tani. Tymczasem inwestowanie w rozwój pracowników w czasie kryzysu powinno być obarczone jak najmniejszym ryzykiem. Jakość i skuteczność szkoleń powinny być najważniejszym dla firmy kryterium wyboru dostawcy. Co nie oznacza wcale, że usługi profesjonalnych firm szkoleniowych muszą być bardzo drogie. Te najlepsze oferują rozwiązania, których koszt jednostkowy jest atrakcyjny cenowo. Wystarczy tylko odciąć się od tradycyjnie rozumianego szkolenia, prowadzonego w 12-osobowych grupach uczestników i na sali szkoleniowej. Niemożliwe? Zapraszam do kontaktu z Kontekst HR International Group.
Wypowiedź ekspercka do rankingu firm szkoleniowych miesięcznika „Home&Market”, październik 2012, s. 90.